Danfestijn en waterballet - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jessie Buitenhuis - WaarBenJij.nu Danfestijn en waterballet - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jessie Buitenhuis - WaarBenJij.nu

Danfestijn en waterballet

Door: Jessie

Blijf op de hoogte en volg Jessie

03 Januari 2020 | Ghana, Tamale

Hoi allemaal, al een paar dagen niks geupload maar hier is die weer, extra lang! Veel leesplezier :)


Dinsdag

Oudjaarsavond, geen oliebollen, vuurwerk of champagne, maar een hele lange kerkdienst stond mij 's avonds te wachten. Toen ik 's ochtends wakker werd voelde ik me helaas niet zo fit en heb ik dus besloten om even in het huis te blijven in plaats van naar het ziekenhuis te gaan. Overdag ben ik nog wel even naar Charity geweest, een tante die een stukje verderop woont en een naaiwinkeltje heeft, om mijn jurk op te halen die ik door haar had laten maken. Na nog wat te slapeb gehebben voelde ik me tegen de middag wel een stuk beter en besloot ik om gewoon mee te gaan 's avonds. Er werd mij verteld dat we rond 9 uur zouden vertrekken maar toen ik om 10 voor 9 met jurk en al buiten kwam was iedereen nog druk bezig met haren, kleren en bucketshowers. Toen heb ik dus maar even de tijd genomen om met Sabrina, de jongste dochter van Mama Rose en dus een van de tantes, te kletsen. Zij was vanwege haar werk in Accra pas gisteravond naar Tamalé gekomen maar is nu al super aardig en geingereseerd naar mij toe, leuk! Toen we rond half 10 dan toch vertrokken werden de autos weer vogestampt. Onderweg was het super druk want bijna iedereen gaat hier met oud en nieuw naar een kerk, ik dacht in eerste instantie dat het daarom maar goed was dat hier zo veel kerken zijn zodat het niet superdruk zou zijn maar dat was fout gedacht. Toen we aankwamen bij de kerk zaten er al een paar honderd mensen op houten bankjes en klapstoeltjes buiten op het pleintje voor de ingang en op de parkeerplaats omdat de kerk vol zat. Wij zijn dus ook maar buiten gaan zitten, gelukkig stond al het geluid loeihard dus kon iedereen buiten de kerk de dienst en muziek nog wel gewoon horen. Uiteindelijk waren er denk ik een stuk of 1000 mensen welke allemaal tegelijk aan het zingen en bidden waren, dit was best gaaf om te zien. Wel duurde de dienst weer erg lang en moest ik op een gegeven moment toch wel weer moeite doen om niet in slaap te vallen, Elias en Ibrahim waren er trouwens ook klaar mee en zijn gewoon lekker op de grond gaan liggen slapen haha. Tegen half 12 sloeg de hele sfeer om van "kerk" naar ghanees dansfeest en werd er, na dat er de laatste paar minuten tot middernacht doodsstil gebeden werd, vanaf middernacht aan een stuk door gedanst en gezongen. Rond 1 uur gingen we terug naar huis, ik met een vast slapende baby op schoot want die gaan ook gewoon lekker mee trouwens, en ben ik als een blok in slaap gevallen.

Woensdag

Vannochtend lekker uitgeslapen tot een uurtje of 9, toen kon ik het lawaai niet langer negeren. Het begint nu toch wel wat frisser te worden buiten dus ik had vannochtend zelfs een vestje aan. Na een relax ochtendje besloot ik dat het tijd was om de was te gaan doen. Na ongeveer een uur lang mijn best te hebben zitten doen zonder veel resultaat kwamen Hannah en Nancy me toch maar lachend aanbieden om even te helpen. Gelukkig waren uiteindelijk al mijn kleren schoon en binnen een paar uurtjes droog, ik daarenrtegen zat nog helemaal onder het water en zeep. Omdat ik toch al half doorweekt was vroeg Nancy of ik wildw helpen met Keighla haar bad, wat in een groot waterballet resulteerde maar wel erg veel gelachen is. Later hebben we nog even geprobeerd of Keighla bij mij op de rug gebonden wou op zn Ghanees, zodat ze mee kon naar de markt, maar omdat ze vrijwel gelijk begon te huilen is ze toch maar thuisgebleven.
'S avonds zijn we weer naar de bar gegaan om het nieuwe jaar te vieren, deze keer kwam ik er niet meer onderuit en stonden we met zn allen te dansen. Na een hele gezellige avond bedacht ik om nog even te gaan douchen, maar blijkbaar was de combinatie donkere bucketshower en haarshampoo niet erg briljant want toen ik binnenkwam zat ik onder de muggenbulten. Juta gaf me toen het advies om in het vervolg mn haren maar even overdag te wassen als ik geen avondeten voor de muggen wilde zijn haha.

Donderdag

Vannochtend stond ik om 7 uur op omdat Sylvester mij om kwart voor 8 op zou komen halen voor de kliniek, tegen half 8 kreeg ik een appje dat het kwart voor 9 zou worden omdat ze vanwege de kou (lees: 35 graden) een uurtje later zouden beginnen. Eenmaal bij de kliniek bleek dat er niet zo veel te doen of zien was, de hele ochtend heb ik datums ed in zitten vullen in vaccinatieboekjes omdat de verpleegkundige die daar met administratie bezig was vrijwel de enige was die engels sprak. Rond 1 uur was ik dus blij dat ik kon gaan en ben ik, nadat iemand van de kliniek me bij de weg had afgezet, met de yellow yellow naar huis gegaan. 'S middags ben ik samen met Nancy naar de stad gegaan om wat spullen te halen, waaronder spullen voor pannenkoeken! De rest van de middag ben ik bezig geweest met pannenkoeken maken wat verrassend goed ging op het onhandige vuurtje. Iedereen was erg blij met de pannenkoeken maar daar waar twee pannenkoeken en een kom annanas voor mij toch echt avondeten zijn ging er bij de rest van de familie nog een bord rijst met bonen achteraan haha.
'S avonds heb ik lekker gespeeld met de kids en ben ik op tijd naar huis gegaan.

Vrijdag

Vandaag kon ik eindelijk op de kidz active school beginnen. 'S ochtends werd ik weer door Sylvester opgehaald en namen we de koffer met materialen (iedereen die daaraan heeft bijgedragen bedankt!) mee naar de school. In Malshegu aangekomen renden er gelijk een hele groep kids mee naar het hek van de school, de school zit nu nog dicht ivm de vakantie, en Sylvester liet ze mee naar binnen zodat ze op de speeltuin van de school konden spelen. Aangekomen op de EHBO post van de school, een klein kamertje met een tafeltje, stoel, bankje en kast, kon ik gelijk aan de slag. Alles was erg vies, waarschijnlijk door het stof tijdens de vakantie, en het materiaal wat nog in de kast lag was een sooitje. Ik ben begonnen met het uitzoeken van al het materiaal en het te sorteren over verschillende bakken, ongeveer halverwege liet Sylvester mij weten dat hij de eerste kinderen met wondjes zou gaan roepen, wat niet erg handig was omdat alles nog overal lag. Na een paar minuten was Sylvester weg en stond er een hele groep kinderen binnen, omdat dit echt te druk was heb ik iedereen naar buiten gestuurd en ze om ste beurt na binnen laten komen, de helft had geen wondje maar wou gewoon even hoi zeggen wat best lief was. Ongeveer een uurtje later kon ik weer verder met opruimen wat erg steoef ging omdat er nog altijd veel kinderen binnen kwamen lopen. Uiteindelijk heb ik toch alles afgekregen en kon ik lekker buiten gaan spelen met de kids, boter kaas en eieren in het zand, nederlandse liedjes zingen, springtouwen en meer. Toen rond 1 uur Sylvester terug kwam om mij op te halen waren er ineens uit het niets nog een hele groe kids met wondjes welke ik eerst nog even geholpen heb. Uiteindelijk hebben we alles afgesloten en moesten de kids dus ook weer van het terein af, en heeft Sylvester mij weer naar huis gebracht. Daar heb ik even wat gegeten met Juta en wat schoolwerk gedaan. Ook heb ik met Edith de plannen doorgenomen voor mijn tripje naar het zuiden, welke waarschijnlijk Zondag gaat beginnen.
'S avonds kreeg ik FUFU, welke deze keer erg pittig was en ik dus maar niet helemaal opgegeten heb, na het eten heb ik nog even bij de rest van de familie in de hal zitten kletsen en daarna heb ik even een filmpje gekeken voordat ik naar bed ging.


Xxx Jessie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Jessie

Hoi lieve allemaal, Via deze blog hou ik jullie de komende 3 weken op de hoogte van mijn reis aan de hand van foto's en blogs. liefs, Jessie

Actief sinds 20 Dec. 2019
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 1617

Voorgaande reizen:

20 December 2019 - 12 Januari 2020

Ghana 2019/2020

Landen bezocht: