Pruiken, sinaassappels en overstroming - Reisverslag uit Techiman, Ghana van Jessie Buitenhuis - WaarBenJij.nu Pruiken, sinaassappels en overstroming - Reisverslag uit Techiman, Ghana van Jessie Buitenhuis - WaarBenJij.nu

Pruiken, sinaassappels en overstroming

Door: Jessie

Blijf op de hoogte en volg Jessie

05 Januari 2020 | Ghana, Techiman

Zaterdag

De zaterdag was een erg rustig dagje, heb het een ander bij het huis gedaan en lekker gechild. Ook ben ik even met Edith en Nancy naar een nicht aan de andere kant van de stad geweest wat erg gezellig was. Dat was ongeveer mijn dag wel en voor de rest heb ik vooral goed uitgerust voor de reis morgen.

Zondag

Vandaag was het vroeg uit de veren, om kwart voor 8 uur zouden we vertrekken dus om 7 uur stond ik naast mn bed om me klaar te maken. Toen ik rond 10 over half 8 buiten kwam zag ik dat Nancy (wie nu ook mee gaat omdat we nog niet zeker weten of Edith morgen wel of niet moet werken) en Edith pas net uit bad kwamen en nog een bad gingen nemen dus toen had ik al wel door dat ik het nog even rustig aan kon doen. Uitendelijk vertrokken we om 8 uur, voor ghanese standaard nog best op tijd dus, naar de bus. Eenmaal daar aangekomen kreeg ik het toch best benauwd toen ik het gammele minibusje zag. Nadat we tickets hadden gekocht moesten we gaan zitten en wachten totdat de hele bus (lees: 25 mensen in een minivan gepropt) vol zat. Er was geen beenruimte of persoonlijke ruimte, wel een hele boel lawaai. Ook konden achterdeuren niet dicht omdat ze nog extra bagage achter onze stoelen (wij zaten helemaal achterin) gepropt hadden dus de deuren werden dicht geknoopt met een touwtje en had ik een soort persoonlijke airco in me nek. Uiteindelijk gingen we pas om half 12 rijden en was ik er dus wel helemaal klaar mee. Toen we ongeveer halverwege waren kwamen we langs een politiecontrole en had een slimmerik bij ons in de bus bedacht dat het slim was om te gaan filmen. Zijn telefoon werd afgepakt en de chauffeur en de filmer gingen buiten stendes schoppen met de politie (welke hier trouwens gewoon standaar met machinegeweer lopen). Toen ze tot duwen aan toe ruzie stonden te maken en er steeds meer politie/militair personeel bijkwam en om de bus gingen staan werd ik toch een beetje benauwd en uiteindelijk is Edith, wiens tweeling zus in Accra op het vliegveld als militair werkt, naar buiten gegaan om te bemiddelen wat uiteindelijk gelukkig goed ging toen ze haar zus dr naam noemde. Ondanks alles was het toch een hele mooie reis omdat we langs de jungle en een aantal hele brede rivieren reden.
Eenmaal aangekomen in Techiman was het weer een stuk minder droog als in Tamale watberg fijn was. Ook heeft Edith een vrij luxe appartement met badkamer wat dus ook wel even lekker is voor de verandering. Na even te hebben gerust zijn we naar vrienden van Edith in de stad gelopen om daar te gaan eten. De familie woonden op een soort klein boerderijtje en hadden een heleboel verschillende vruchten en planten welke ze verbouwden welke de opa mij allemaal liet zien. Toen hij me verse cacao welke hun ook verbouwden wilde laten proeven bleek dat je de bonen niet moest kauwen maar moest sabbelen en uitspoegen. Dit had ik in het begin niet helemaal begrepen wat resulteerde in een heleboel gelach voor de familie en een hele fles water naar binnen voor mij. Uiteindelijk hadden we Fufu gegeten welke hier in het zuiden anders gemaakt wordt dan in het noorden en ik vond het erg lekker. Na het eten zaten we buiten te lachen en kletsen met de familie en had een van de kinderen de pruik van de oma van de familie gepakt en opgezet wat erg hilarisch was en uiteindelijk in een soort impromptu fotoshoot leiden nadat ik met hem op de foto ging, want nu wilde de hele familie met mij op de foto haha. Toen we uiteindelijk weer naar huis gingen kreeg ik nog een hele tas verse sinaassappels mee van de opa wat erg lief was.
Toen we weer terug bij Ediths huis waren brak de chaos uit, het bleek dat zij een watertank in haar badkamer had willen vullen voordat we weg gingen maar vergeten was om de kraan uit te zetten, dus de hele badkamer en een gedeelte van de slaapkamer stond vol met water. We hebben met zn drieen met bekertjes en emmers de vloer leeggescjept en uiteindelijk toch een hele boel kunnen lachen. 'S avonds was het nog even chillen en plannen maken voor morgen en nu gaan we lekker slapen.

xxx Jessie


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Techiman

Jessie

Hoi lieve allemaal, Via deze blog hou ik jullie de komende 3 weken op de hoogte van mijn reis aan de hand van foto's en blogs. liefs, Jessie

Actief sinds 20 Dec. 2019
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 1609

Voorgaande reizen:

20 December 2019 - 12 Januari 2020

Ghana 2019/2020

Landen bezocht: