Yogaheupen en Hollands praten - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jessie Buitenhuis - WaarBenJij.nu Yogaheupen en Hollands praten - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jessie Buitenhuis - WaarBenJij.nu

Yogaheupen en Hollands praten

Door: Jessie

Blijf op de hoogte en volg Jessie

23 December 2019 | Ghana, Tamale



Zondag

De zondag ochtend begon rond een uurtje of half 8, ik was erg blij dat ze me hadden laten slapen omdat ik de dag ervoor plannen had gehoord van een kerkdienst die om 6 uur begon (dat betekend kwart over 5 weg en weer een kerkdienst van 3 uur uitzitten...). Mijn blijdschap duurde jammergenoeg niet lang toen ik buitenkwam en een aantal mensen op mij hadden gewacht om naar de kerdienst van 9 uur te gaan. Deze kerkdienst was nog langer dan die met kerst omdat het in een andere kerk was waar alles in 2 talen vertaald wordt. De muziek hier was wel nog leuker dan in de andere kerk. De rest van de zondag was chillen en kletsen en hier en daar wat schoolwerk. Ik begin inmiddels trouwens aardig blauwe en beurse heupen te krijgen van het harde bed wat niet erg prettig is tijdens het wc squatten. Ga vannacht maar eens kijken of ik iets van kleding op kan rollen en op bed kan leggen. De zondagavond hebben we binnen gezeten en heb ik veel gelachen met Juta, en heb ik een stukje van een film die ik had gedownload gekeken met Elias en Ibrahim, welke totaal overdondend waren door alles wat ze zagen in de film. Hier zijn ze op tv alleen slecht vertaalde mexicaanse telenovelas en zangwedstrijden gewend.

Maandag

Wat een dag. 'S ochtends weer naar het ziekenhuis waar Charles en ik Shamimas verband weer hebben gedaan. Het ging erg slecht met de wonden en het verband zag er niet goed, vies en los, uit. Ik heb het idee dat ze ook steeds meer pijn heeft. Shamima herkent mij inmiddels wel en als ik de zaal binnen kom en haar stiekem even gedag kom zeggen pakt ze dan snel mijn hand vast en lacht ze heel even. Dit vind haar moeder erg leuk om te zien. Na het ziekenhuis had ik met Nancy afgesproken in de stad maar ze was in slaap gevallen dus toen heb ik bijna een uur zitten wachten. Toen hadden we niet zo veel tijd meer over dus hebben we alleen even snel gehaald wat ik nodig had, telefoontegoed en stoffen, en zijn we vervolgens naar de plek gegaan waar Sylvester mij op zou komen halen voor een middag kennismaken in Malshegu. Op zn ghanees kwam ook hij 20 minuten te laat en toen ik zag dat hij op zn motor was kreeg ik het toch wel een beetje benauwd. Na snel te vertellen hoe of wat zij hij dat ik achterop moest gaan zitten zodat we naar de andere kant van de stad konden naar een hotel waar een Nederlands echtpaar zouden wachten om ook mee te gaan. De 30 minuten durende motorrit heb ik af en toe doodsangsten uitgestaan in het Tamale verkeer en ben ik er achtergekomen dat al die keren wcsquatten toch goed van pas kwamen omdat ik in een soort halve split zat vanwege de tassen en half kapotte motor. Gelukkig kwamen we uiteindelijk heelhuids aan bij het hotel en kon ik kennis maken met Margriet en Frans, een gronings echtpaar welke met volle teugen, safarihoed en gigantische camera van hun pensioen aan het genieten zijn. Omdat met zn 4en op de motor toch iets te veel van het goede werd (alhoewel dat geen uniek gezicht is in Tamale) wachten we op een yellow yellow om ons naar Malshegu, Sylvester's geboorteplek te brengen.
Eenmaal daar kregen we een leuke rondleiding en mochten we de familie vam sylvester helpen met het maken van Fufu, wat gelukkig minder zwaar was als de Banku van vorige week, wel een stuk lekkerder. Ook had Sylvester express aparte pindasoep en kip laten maken voor ons zodat er geen pittige kruiden en pepers inzaten, wat Margriet en Frans erg fijn vonden maar omdat ik toch wel een beetje aan het eten gewend ben inmiddels was alles hierdoor vrij smaakloos. Ik vond het deze middag wel erg fijn dat ik weer even lekker Hollands kon praten.
In Malshegu zijn we ook nog even op de kidz active school wezen kijken welke nog wel dicht zit vanwege de vakantie, maar toen Sylvester de deuren openmaakte kwamen er al gauw een heleboel kinderen uit het dorp kijken en hoi zeggen.
De maandagavond heb ik lekker lang buiten gezeten en gekletst en toen ben ik naar bed gegaan.

Xxx Jessie

  • 01 Januari 2020 - 02:48

    Cindy:

    Gelukkig nieuw jaar lieverd!!!
    Wat fijn om zo veel van je te lezen. Geniet vooral heel erg.
    Luv you ❤️

  • 01 Januari 2020 - 07:26

    Neena Muh:

    Wonderful enjoy your trip

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Jessie

Hoi lieve allemaal, Via deze blog hou ik jullie de komende 3 weken op de hoogte van mijn reis aan de hand van foto's en blogs. liefs, Jessie

Actief sinds 20 Dec. 2019
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 1626

Voorgaande reizen:

20 December 2019 - 12 Januari 2020

Ghana 2019/2020

Landen bezocht: